Vil ikke spise frokost - 12 mdr.

11. september 2015

Alder:
12 mdr.

Vil ikke spise frokost - 12 mdr.

Hej Helen

Vores datter Rifka er lige fyldt 1 år og har gået i vuggestue siden hun var 10 måneder (dog med et par ugers spredt ferie efter de to første uger derne) men indkørt det er hun.

Rifka er en sund, rask og glad pige. En rigtig dejlig og nem pige. Og har kun været rigtig syg een gang.

Vores undren og problem går ud på at Rifka simpelthen ikke vil spise frokost! Og de andre måltider er svære at få i hende medmindre hun er underholdt på en eller anden måde. Men det går dog for det meste, og hun får faktisk indtaget et pænt måltid, morgen og aften. Men ved frokost nægter hun. Både i vuggestuen og herhjemme. Det er sket to gange i vuggestuen at hun har spist til middag og vi har selv oplevet succes et par gange.

Hvis hun har fået frokost i sig ud over ovennævnte gange er det fordi hun har siddet foran tv'et og set Ramasjang. Men det syntes jeg ikke helt er ok.

Det er ligesom om måltidet har fået en anden betydning for hende og at selve madsituationen og det at spise et måltid ikke er spændende nok i sig selv eller ikke er sjovt. Hun kan godt lide det vi giver hende (hun smager lidt og siger nam) men hun vil bare ikke spise det.

Vi har kigget lidt i bogen "mit barn spiser for lidt" (tror jeg den hedder) her er Ramasjang og Tv et no go under et hovedmåltid og det følger vi nu. Der står også at andet underholdning er banlyst. Men dette kan simpelthen ikke lade sig gøre i mere end et par min. så SKAL hun sidde med noget i hånden at undersøge.

Rifka kan godt spise lidt med ske og lidt med gaffel men det er lidt svært for hende at få noget på begge. Jeg ved ikke om det hjælper når hun kan spise ordentligt med ske og gaffel?

Vores nye regel er at hun altid sidder ved bordet ved sin plads, at en af os eller begge sidder sammen med hende og, så vidt muligt tiden passer, selv spiser vores mad i selskab med hende. Hvis hun bliver sur el trær tager vi en pause, leger lidt og prøver igen efter ca 10-15 min, HVis hun så bliver sur her og ikke vil spise så bliver hun puttet til middagslur på en flaske a 120ml og så forsøger vi frokost igen når hun vågner. (dette er ved frokost ved de andre måltider får hun bare en pause)

I vuggestuen giver de hende en flaske ...

Annonce

... hvor størrelsen kommer an på hvor meget hun har spist til frokost. altså for det meste 150-200ml. Hvis hun falder i søvn før frokost prøver de at give hende mad når hun vågner. Det fungere heller ikke. Men til eftermiddag vil hun meget gerne have brød i vuggestuen og de ting jeg har med i barnevognen til hende når jeg henter. Så det er kun frokost som lige nu er problematisk.

Hun vejer 8,8 kg og er kun lidt under sin kurve.

Vores dagligdag ser således ud (med vuggestue):

Hun vågner kl 6.00 pt (hvis hun vågner før får hun lidt mælk og sover lidt videre nogengange til 06.30)

Morgenmad omkr kl. 07 ved bordet med mor. Øllebrød med smørklat svarende til en fin portion.

7.30/7.45 leg og børne tv i stuen med mor

8.30 bliver afleveret i vuggestuen

9.00 Formiddagsmad, rugbrød med smør og frugt. De siger at det er forskelligt om hun spiser det eller ej.

10.30 frokost i vuggestuen. Varm mad undtagen rugbrøds fredag. Rifka nægter at spise. også hvis det er efter hun har sovet, og senere end de andre

11.30/12.00 Middagslur

13.30/14.00 Eftermiddagsmad, nybagt brød med smør og et glas minimælk (ved ikke om hun drikker det, for den går ikke herhjemme...kun vand)

15.00-16.00 Mor henter og har en grovbolle og noget frugt!grød på tube med. Hun spiser ca 1/2 bolle og 1/4 tube af de store

I forhold til hvor træt hun er får hun aftensmad mellem kl 17-18. kl 17 er det kun hende. hvis hun kan klare sig til senere spiser hun med os. Men hun spiser mest hvis det er pasta bolognese i glas fra Semper her spiser hun 3/4 af glasset. Hvis hun har spist kl 17 og er frisket lidt op spiser hun også lidt af vores mad (eller smager) og sidder med ved bordet

Hun puttes normalt kl 19.00 med en flaske på 230 ml

Hvad gør vi med den frokost?

Ang aftensmad så arbejder far til kl 17 og nogengange kl 18.. så det er svært at spise sammen alle tre... skal jeg prioritere at spise med Rifka? og så må min mand spise alene når han kommer hjem? Vi kan bare ikke rigtig lave noget sammen så.. og jeg har ikke tid til at lave mad når Rifka hiver i mine bukser hele tiden...

Hjælp..:-/ har du nogen råd? Er der mange der har det problem og med den alder barnet har?

Med venlig hilsen
Rifkas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder