Brev:
Vil ikke spise frokost - 12 mdr.
11. september 2015
Alder:
12 mdr.
Vil ikke spise frokost - 12 mdr.
Hej Helen
Vores datter Rifka er lige fyldt 1 år og har gået i vuggestue siden hun var 10 måneder (dog med et par ugers spredt ferie efter de to første uger derne) men indkørt det er hun.
Rifka er en sund, rask og glad pige. En rigtig dejlig og nem pige. Og har kun været rigtig syg een gang.
Vores undren og problem går ud på at Rifka simpelthen ikke vil spise frokost! Og de andre måltider er svære at få i hende medmindre hun er underholdt på en eller anden måde. Men det går dog for det meste, og hun får faktisk indtaget et pænt måltid, morgen og aften. Men ved frokost nægter hun. Både i vuggestuen og herhjemme. Det er sket to gange i vuggestuen at hun har spist til middag og vi har selv oplevet succes et par gange.
Hvis hun har fået frokost i sig ud over ovennævnte gange er det fordi hun har siddet foran tv'et og set Ramasjang. Men det syntes jeg ikke helt er ok.
Det er ligesom om måltidet har fået en anden betydning for hende og at selve madsituationen og det at spise et måltid ikke er spændende nok i sig selv eller ikke er sjovt. Hun kan godt lide det vi giver hende (hun smager lidt og siger nam) men hun vil bare ikke spise det.
Vi har kigget lidt i bogen "mit barn spiser for lidt" (tror jeg den hedder) her er Ramasjang og Tv et no go under et hovedmåltid og det følger vi nu. Der står også at andet underholdning er banlyst. Men dette kan simpelthen ikke lade sig gøre i mere end et par min. så SKAL hun sidde med noget i hånden at undersøge.
Rifka kan godt spise lidt med ske og lidt med gaffel men det er lidt svært for hende at få noget på begge. Jeg ved ikke om det hjælper når hun kan spise ordentligt med ske og gaffel?
Vores nye regel er at hun altid sidder ved bordet ved sin plads, at en af os eller begge sidder sammen med hende og, så vidt muligt tiden passer, selv spiser vores mad i selskab med hende. Hvis hun bliver sur el trær tager vi en pause, leger lidt og prøver igen efter ca 10-15 min, HVis hun så bliver sur her og ikke vil spise så bliver hun puttet til middagslur på en flaske a 120ml og så forsøger vi frokost igen når hun vågner. (dette er ved frokost ved de andre måltider får hun bare en pause)
I vuggestuen giver de hende en flaske hvor størrelsen kommer an på hvor meget hun har spist til frokost. altså for det meste 150-200ml. Hvis hun falder i søvn før frokost prøver de at give hende mad når hun vågner. Det fungere heller ikke. Men til eftermiddag vil hun meget gerne have brød i vuggestuen og de ting jeg har med i barnevognen til hende når jeg henter. Så det er kun frokost som lige nu er problematisk.
Hun vejer 8,8 kg og er kun lidt under sin kurve.
Vores dagligdag ser således ud (med vuggestue):
Hun vågner kl 6.00 pt (hvis hun vågner før får hun lidt mælk og sover lidt videre nogengange til 06.30)
Morgenmad omkr kl. 07 ved bordet med mor. Øllebrød med smørklat svarende til en fin portion.
7.30/7.45 leg og børne tv i stuen med mor
8.30 bliver afleveret i vuggestuen
9.00 Formiddagsmad, rugbrød med smør og frugt. De siger at det er forskelligt om hun spiser det eller ej.
10.30 frokost i vuggestuen. Varm mad undtagen rugbrøds fredag. Rifka nægter at spise. også hvis det er efter hun har sovet, og senere end de andre
11.30/12.00 Middagslur
13.30/14.00 Eftermiddagsmad, nybagt brød med smør og et glas minimælk (ved ikke om hun drikker det, for den går ikke herhjemme...kun vand)
15.00-16.00 Mor henter og har en grovbolle og noget frugt!grød på tube med. Hun spiser ca 1/2 bolle og 1/4 tube af de store
I forhold til hvor træt hun er får hun aftensmad mellem kl 17-18. kl 17 er det kun hende. hvis hun kan klare sig til senere spiser hun med os. Men hun spiser mest hvis det er pasta bolognese i glas fra Semper her spiser hun 3/4 af glasset. Hvis hun har spist kl 17 og er frisket lidt op spiser hun også lidt af vores mad (eller smager) og sidder med ved bordet
Hun puttes normalt kl 19.00 med en flaske på 230 ml
Hvad gør vi med den frokost?
Ang aftensmad så arbejder far til kl 17 og nogengange kl 18.. så det er svært at spise sammen alle tre... skal jeg prioritere at spise med Rifka? og så må min mand spise alene når han kommer hjem? Vi kan bare ikke rigtig lave noget sammen så.. og jeg har ikke tid til at lave mad når Rifka hiver i mine bukser hele tiden...
Hjælp..:-/ har du nogen råd? Er der mange der har det problem og med den alder barnet har?
Med venlig hilsen
Rifkas mor